torsdag 5 mars 2009

Hästdoping


Jag har under en tid följt hästvärlden och Sofia Kroons doping skandal. Efter att idag ha läst i Hallands Nyheter genom en länk ifrån Evas ridsportsblogg är ställer jag mig på samma sida som resten av de som tvivlar på hennes historia.
Anledningen är att jag just själv fått lov att behandla min häst med just Adequan. Jag kan tänka mig att hon fått allt om bakfoten i bästa fall, då behandlingen oftast är under 4-5 gånger med 4-5 dagars mellan rum, efter den sista behandlingen rekommenderade min veterinär inte mig att tävla inom 14 dagar då det kan finnas kvar i kroppen och anses som doping. Nu ska här tilläggas att jag inte rider på elit nivå som fröken Kroon, så risken att jag skulle fastna i en doping kontroll är lika med noll.
Nja, det hela verkar liiiite för "oskyldigt" för min smak...
Åh, jag kan även påpeka att jag har min häst i Italien och här har de konstigt nog regler som säger att man inte får tävla en medicerad häst inom 14 dagar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar