söndag 19 april 2009

Ny sadel

Jag behöver en ny sadel, men är väldigt osäker på vilket märke jag ska skaffa. Egentligen älskar jag min sadel men efter 6 år, har jag märkt att min gamla trotjänare börjar bli trött. Ena sadel stroppen på vänster sida håller till exempel på att gå sönder...

Eftersom jag bara ridit i min sadel de senaste åren har det naturligtvis kommit en massa nya bra sadlar. Frågan är bara vad som skulle passa oss.

Drömmen skulle vara en Hermès (men det betyder nog skilsmässa, hehe), annars skulle en Butet inte sitta helt fel...men eftersom jag har en förvarning om att min man nog inte låter mig köpa en sadel för 30 000 - 40 000 kr har jag börjat se mig om efter andra sadlar.

Antarès är annars ett väldigt populärt märke här, och deras sadlar ligger på runt 22 000- 27 000, vilket kan vara mer lättövertalat.

Ett annat alternativ är att köpa min gamla sadel igen men i ett nytt exemplar då den är billig som tusan. Jag har en Wintec sadel i syntet läder med luft paneler vilket jag måste säga är det bästa jag haft till mina hästar då de aldrig haft problem med ryggarna (peppar, peppar). Till och med veterinären som sist tittade igenom min häst var förbluffad över vilken fantastiskt jämt musklad rygg han har, speciellt då han inte varit i arbete en längre tid efter en sen skada.

En annan bra sak med Wintec'en och en av orsakerna till att jag köpte den för 6 år sedan är att man kan ändra bommen, vilket är otroligt smidigt, speciellt när man som jag hade en unghäst som växte. Men det absolut bästa är att man slipper lädervården, jag hatar att tvätta och smörja så i alla dessa år har jag skrattat åt alla andra och bara ridit på som vanligt. Tror jag kan räkna gångerna jag tvättat min sadel på min ena hand och ändå ser den helt ny ut.

Kanske blir det så i slutändan att jag köper en likadan igen...Eller om inte en Wintec så en Bates som är samma sadel men i läder.
(fortsättning följer...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar